Avem de toate, de la delicii vintage cu farfurioară și guler fierbinte de steam la literaturăexperimentală despre inteligențe artificiale, iar ceva mai la stânga de produsele cyber și, drept în mijlocul raftului cu imaginație pe steroizi, găsești gama bio.
Da, se poate consuma cu ceai. Da, alungă complet somnul. Da, e luminescentă și e posibil să te transforme, dar nu de asta ai venit?
Ce este literatura biopunk?
Dacă cyberpunk e curentul literar SF care a lăsat explorările spațiale, întâlnirile de gradul III și hardware-ul mai la o parte și a adus cititorilor cărți SF despre software-uri care o iau razna, corpuri conectate la computere și o atmosferă în care individul de la periferia societății este în realitate eroul în conflict cu establishmentul, biopunk este verişorul lui mai tânăr și mai rebel.
În loc să fie obsedată de cabluri și circuite mai mult sau mai puțin interzise, de rețele sau microcipuri, literatura biopunk se preocupă de inginerie genetică, biotehnologie și, în general, de tot felul de moduri care de care mai monstruoase sau mai bizare (și, în tot cazul, nu prea etice), în care ADN-ul protagoniștilor poate fi manipulat.
Ca urmare, unul dintre autorii-inițiatori din biopunk, Paul Di Filippo, a fost deosebit de inspirat, combinând „ribozom” și „funk”, astfel încât și-a numit colecția de povestiri „ribofunk”. Paolo Bacigalupi, un maestru contemporan al biopunk-ului, ne prezintă în Fata modificată un univers în care biotehnologiile sunt folosite pentru a crea soluții pentru crizele globale, dar și pentru a controla și exploata populațiile vulnerabile.
Di Filippo sugerează că precursorii ficțiunii biopunk includ lucrări celebre precum Insula Doctorului Moreau de H.G. Wells și că baza are piloni serioși, printre care legendarul William Gibson, Greg Bear, David H. Keller și Damon Knight. De asemenea, câteva dintre lucrările lui Frederik Pohl și Cyril M. Kornbluth, T.J. Bass și John Varley sunt considerate influente în conturarea acestui curent.
Un biopunk românesc, premiat și recomandat: Împăratul ghețurilor, de Ana-Maria Negrilă
Biopunk se trage din cyberpunk, dar, în loc să te arunce în miezul acțiunii într-un oraș futurist plin de neon și ploaie acidă unde orice îți amenință viața, libertatea sau tot ce ai mai scump pe lume și unde singurul confort vine dintr-un bol cu noodles, te trezești ca o bacterie într-un vas Petri, cultivat în beznă în laboratoare ascunse sub pământ din cauza frigului insuportabil al unei noi glaciațiuni, cu experimente dubioase și oameni care-și modifică trupurile în moduri care-ți fac părul să se ridice pe ceafă.
Dacă încă nu ai dat clic, trebuie să știi că linkul de mai sus duce către un fragment din romanul Împăratul ghețurilor de Ana-Maria Negrilă, autoarea seriei Stelarium.
Împăratul ghețurilor se petrece într-un viitor îndepărtat al Pământului, în plină perioadă de glaciațiune. Aici, Sich, o tânără pre-văzătoare, este nevoită să supraviețuiască într-un mediu ostil, în timp ce descoperă adevăruri ascunse despre tehnologiile care îi afectează existența și luptă pentru a-și salva ce i-a mai rămas din trecut. (Abilitatea de a pre-vedea amintește, fără să aibă însă vreo asemănare, de precogii din Minority Report, un film de excepție, devenit deja clasic.)
Biopunkul (și, desigur, romanul Împăratul ghețurilor) e genul de literatură care te face să te întrebi „Dar ce ar fi dacă?” și „Oare așa ceva e chiar atât de departe de realitate?”.
Dar, revenind la science-fiction, când ne gândim la biopunk în zilele noastre, ne vin în minte producții precum proaspăt lansatul film The Substance, în care amânarea îmbătrânirii e mai importantă decât integritatea ADN-ului. Unii se mai gândesc și la serialul Orphan Black, care abordează clonarea și problemele de identitate umană care decurg din ea. În orice operă biopunk, cel puțin un personaj se confruntă cu dileme morale complexe.
Când vorbim de biopunk, ne uităm la un viitor în care corpul uman nu mai e un sanctuar intangibil, ci o plămadă pe care știința o poate remodela. Oamenii pot avea aripi, ochi de pisică sau, de ce nu, pot deveni ceva ce nici măcar nu mai arată uman.
De ce o să-ți placă să citești biopunk? (Și să începi cu Împăratul ghețurilor!)
Pentru că biopunkul (și, desigur, romanul Împăratul ghețurilor) nu e doar speculație distopică despre cum ar putea evolua genetica. Este un mod de a reflecta asupra viitorului și eticii din spatele descoperirilor din biotehnologie și asupra limitelor, sau lipsei de limite, pe care le are evoluția umană. Iar într-o lume în care tehnologia devine din ce în ce mai invazivă, curentul biopunk vine ca un semnal de alarmă: „Atenție! Uite până unde ar putea ajunge toate astea!”
Dar cum știi că eștibiopunk? (și că o să-ți placă?)
Iată un simplu test. Două puncte pentru DA, unul pentru HMM, POATE și zero pentru NU.
Ți-a trecut vreodată prin cap să faci experimente pe propria persoană cu vitamine, cafea, ceai negru sau sport doar ca să nu mai ai nevoie de somn ca să termini până dimineață o carte care îți place?
Ești cea mai eficientă persoană de pe etaj și tot ce ți-ar mai lipsi este încă o pereche de brațe și o extensie a creierului (nu de alta, dar vrei și tu acasă mai devreme)?
Ai ajuns acasă din team-building și ai vrea să poți metaboliza mahmureala cu viteza gândului, pentru că mâine e luni și ai ședință la opt?
Sunt momente când te simți ca o meduză și ai vrea să te poți strecura sub o piatră, de unde să nu se vadă nici măcar tentaculele, doar ca să te lase lumea măcar o oră în pace?
Ai auzit de CRISPR și știi că NU este sunetul pe care îl fac chipsurile într-o seară de Netflix, în șosete și păturică?
O putem ține așa până mâine, dar e clar că, de la 3 sau 4 puncte în sus, ești biopunk.
Trailer roman Împăratul ghețurilor
Ce ai de făcut ca să intri în lumea biopunk?
Începe cu Împăratul ghețurilor. Povestea lui Sich îmbină elemente de thriller parapsihologic cu biopunk, fantasy și noir. Este o explorare complexă a unei lumi în care binele și răul sunt adesea inversate și sigur o să-ți placă!
După ce termini cu Împăratul ghețurilor, te apuci de citit seria Stelarium a Anei-Maria Negrilă, ca să vezi acolo ce înseamnă organism modificat atât de radical (da, la agenții anh ne referim), încât putem vorbi fără probleme de o eră post-umană! Și, dacă e să fim sinceri, și de o eră post-post-mașină, căci nava biotehnologică sentientă și sapientă Sal este ceva pe care trebuie să-l experimentezi cel puțin o dată în viața de iubitor de science-fiction!
Citește cărțile science-fiction ale Anei-Maria Negrilă!
Absolventă a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea București și cu un master la Facultatea de Sociologie și Asistență Socială în cadrul aceleiași universități, Alina Voinea este antreprenoare, activistă pentru drepturile persoanelor aflate în dificultate, mamă, jurnalistă de ocazie, cititoare pasionată și, în timpul liber, scriitoare. A publicat câteva cărți pentru copii, printre care și primul "roman simplu scris" din România, Pisicul din câmp, menit să ajute copiii să deprindă cititul mai ușor.
Ultimele postari ale lui Alina Voinea (vezi toate)
Alina VoineaAbsolventă a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea București și cu un master la Facultatea de Sociologie și Asistență Socială în cadrul aceleiași universități, Alina Voinea este antreprenoare, activistă pentru drepturile persoanelor aflate în dificultate, mamă, jurnalistă de ocazie, cititoare pasionată și, în timpul liber, scriitoare. A publicat câteva cărți pentru copii, printre care și primul "roman simplu scris" din România, Pisicul din câmp, menit să ajute copiii să deprindă cititul mai ușor.